4 maja 2018

Wycieczka do miejsc ciekawych

Mieszkam w jednym z najciekawszych kawałków Polskich, z każdego kąta wygląda historia. Niestety, nie mam okazji zwiedzać, jedynie wiem o pewnych zamkach, skansenach, muzeach.... Ale udało się, po bodajże 7 latach planowania, wybrać się 100km na północ i zobaczyć dwa ciekawe miejsca.

W miejscowości Jędrzejów znajduje się miejskie muzeum, które kryje w sobie trzecią co do wielkości na świecie kolekcję zegarów, głównie słonecznych.  Kolekcja ta jest stale powiększana, a zawiera ona eksponaty takie ja starożytna klepsydra wodna do prawie współczesnych modeli. Naprawdę warto zobaczyć. Ponadto ciekawy jest sam budynek, który jest pięknie wyposażoną kamienica właścicieli i założycieli kolekcji, Przypkowskich.







20 kilometrów w stronę Kielc znajduje się ogromne Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni. Chodziliśmy trzy godziny i nie zobaczyliśmy nawet połowy. Piękne miejsce. Niestety, wysiadł mi telefon i nie mam za dużo zdjęć. Ilość chałup jest ogromna, każda inaczej urządzona. Zgromadzono tam wiele ciekawych eksponatów. To, co nas ruszyło, to trzymane w nieciekawych warunkach zwierzęta. Pracują tam owce, krowa, konie, kozy, jakieś ptactwo, ale o 15-tej, gdy pracownicy kończą zmianę, są zamykane w dusznych i nie sprzątanych stajniach...... Akurat na tym punkcie jesteśmy bardzo wrażliwi. 




W jednej w chałup była ekspozycja robótkowa, historia tkaniny kieleckiej począwszy od wełny do utkanego materiału. Mimo, że eksponaty maja ponad 100 lat, to nadal zapalone hobbystki obrabiają wełnę takimi samymi narzędziami i metodami :-) 





7 komentarzy:

  1. O to moje rodzinne strony, bo pochodzę z Jędrzejowa. Rzeczywiście jest tu co oglądać. Jak kiedyś stwierdził przewodnik wycieczki: Tutaj co wioska, to zabytek. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mało znam kielecczyznę, u nas stara zabudowa zniknęła na zawsze :(

      Usuń
  2. I nie zabrałas mnie �� smuteczek.
    Piękne miejsca a te chaty.....oj

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agu, auto było pełne gości z innej części świata, tylko dla gości mój ślubny zdecydował sie ruszyć z domu.... ;-)

      Usuń
  3. Byłam w Jędrzejowie u Przypkowskich i w Tokarni. Jeszcze jest zamek w Chęcinach, zamek Krzyżtopór, muzeum H. Sienkiewicza w Oblęgorku. Jest tam co zwiedzać. Kiedyś spędziłam wakacje z rodziną w Górach Świętokrzyskich, było super :)

    OdpowiedzUsuń
  4. I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much...
    Thanks for sharing the good information!
    winwin log in

    OdpowiedzUsuń
  5. Raz na jakiś czas warto się wyrwać i pozwiedzać ciekawe miejsca. Ja to także preferuje aktywny wypoczynek, np. wypad na rowery

    OdpowiedzUsuń